dinsdag 9 februari 2016

1e ronde

1e ronde (3 min)


Vroeger opstaan

Bladeren vallen
voor de mond.
Open gedachten
van verbazing,
wekkende kleuren
en
lovende
woorden
schatten
een verkeerde waarde.

Van gewone dingen.
Doen alsof
je neus
opgehaald bloedt
van oude herinneringen,
ervaren
in het hier
en nu?

We moeten
toestanden
stilaan
toestaan.
Stilstaan
in het heden.
Resultaten behaald
bij dragen
op handen.
Eén voet
in het verleden
Het vuur ontwaakt!
aan de schenen.
Doorgaans
met je leven
lijden,
niet vergeten.
Doorgaan,
Wees nooit tevreden.


7 uur 's morgens

Pff.

Het is weer tijd om op te staan.
Wat heb ik gister in hemelsnaam gedaan?
Het was vast zo'n nacht
waar ik me met veel drank, poëzie
en apart kattengejank heb uitgesloofd.
Ik lig voor driekwart op de bank,
Heineken spint aan mijn hoofd.

Onrustig wurmt hij zich een weg
via mijn hals naar mijn schouder, stopt
en kopt benauwd.
Vermoeid krab ik
via mijn te droge mond en ogen
omhoog en rond.
ahhhh
AAHH!
Wakker worden!
Mauwt hij vastgenageld uit mijn nek
We tollen door de kamer.
Hein wegschietend
als een bezetene even later.
Verscholen op zijn vaste plek
analyseert hij een lege fles van de grond,
alsof hij wil zeggen:
Ik ben geen prater,
maar ontbijten is gezond.
Verdoken
zie ik hem denken:
“'s Avonds een kater, 's morgens een kater.”


Logica

Soms is de waarheid
een gevoel apart.
Klopt je hart?
Niemand zit echt verkeerd in elkaar.
Wanneer je emoties beredeneert,
botsen de kanten.
Het gemene verleden
nadrukkelijk geconfronteerd,
onkwetsbaar.

Je had alles geprobeerd
uit onmacht groot te houden.
Voor je eigen bestwil
de touwtjes
weer in handen te krijgen.

Onlosmakelijk
ontbonden.

Dit spel van trekken en duwen
De verloren band
steeds weer
opnieuw ontdekken.

De lijn is dun,
moe gestreden,
abrupt verweerd,
verknipt, verstopt,
naar omgekeken.
Met doekjes omwonden.

Van schaamte,
van loslaten,
van wat eens onmogelijk leek.

Wanhopig ontkend,
het verstand spreekt.
Trek jij harder aan het touw
tot het breekt?


handwerk

Met haken en ogen,
de losse eindjes aan elkaar knopen,
niet afhaken, geen steken laten vallen.
Eindeloos voortbordurend,
gebrei zonder end..
Stik maar!

Stilte

Nog voor ik bezweek,
kwam ik even tot rust,
terwijl ik haar aankeek,
midden in mijn verhaal.

Een beetje bezeten,
leek de wereld stil te staan.
Naar schijn ideaal.

In haar ogen verloren,
begon ik te zweten.
En vergat ik verder te g..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten